Cliëntervaringen en andere vragenlijsten
Landelijke kwaliteitsmetingen cliënttevredenheid
Tevreden cliënten zijn voor het ETT erg belangrijk. Uw tevredenheid wordt dan op regelmatige momenten geëvalueerd en aan de hand van een standaardvragenlijst gemeten. Om te beginnen hebben we met de behandelaren de vaste afspraak dat aan het begin van ieder behandelgesprek mondeling kort stil wordt gestaan bij het vorige gesprek. U kunt dan aangeven hoe u het gesprek ervaren heeft en of u tevreden bent over de voortgang van de behandeling.
Aan het einde van uw behandeling, of jaarlijks wanneer de behandeling langer duurt dan een jaar, vragen wij u een vragenlijst in te vullen. Hierop staan vragen die gaan over de ervaringen die u heeft met het ETT. Op die manier leren wij wat onze cliënten belangrijk vinden en kunnen wij blijven werken aan verbetering.
U kunt een samenvatting van de ervaringen die onze cliënten in 2023 hebben gehad, evenals onze duidingen van de cijfers hier inzien.
Uw ervaring delen op Zorgkaart Nederland
Wij stellen het op prijs als u hieronder (anoniem) of op de website van Zorgkaart Nederland uw deelt. Klikt hier om naar de website van Zorgkaart Nederland te gaan.
Het meten van de resultaten van behandelingen onder het Zorgprestatiemodel: de ROM-metingen
ROM staat voor Routine Outcome Monitoring. De ROM-vragenlijsten zijn er om het behandelresultaat tijdens de behandeling te meten. De ROM-vragenlijsten worden ingezet bij behandelingen die vallen onder het Zorgprestatiemodel, ofwel alle volwassenen behandelingen die via de zorgverzekering lopen. We leggen daarvoor alle cliënten aan het begin, bij belangrijke evaluatiemomenten en bij het afsluiten van de behandeling een of meerdere vragenlijsten voor die te maken hebben met de klachten en het functioneren.
Voor veel zorgverzekeraars is het een must dat we bijhouden wat onze resultaten zijn. Het heeft voor u als cliënt ook voordelen. Het biedt u een objectieve meting om na te gaan of het beter gaat. Voor veel cliënten vormt de meting een focuspunt bij het behalen van de behandeldoelen.
We willen zelf als instelling natuurlijk ook ervan leren en nagaan wat goed gaat en wat beter kan.
Voor het beantwoorden van de vragenlijsten krijgt u een email waarmee u op een beveiligde site de vragen kunt invullen.
Het meten van behandelingen via de Jeugdwet: CEM+ meeting
Voor het meten van de cliënttevredenheid onder alle behandelingen die onder de Jeugdwet vallen, ofwel de jeugdbehandelingen, gebruiken wij de CEM+ meeting. CEM+ staat voor Cliënt Ervaringen Monitor plus. In dit proces vullen jeugdigen of gezaghebbers een vragenlijst in waarvan de antwoorden zijn gepseudonimiseerd. Dit betekent dat de ingevulde gegevens niet te herleiden zijn naar de persoon die de vragenlijst heeft ingevuld.
De vragenlijst richt zich op thema’s zoals: toegankelijkheid en kwaliteit van de hulp, samenwerking en efficiëntie van de hulpverlening en de mate waarin de cliënt zich zeker voelt om verder te gaan zonder hulp. De lijst wordt aangeboden aan het einde van het behandeltraject of éénmaal per jaar.
Cliënttevredenheid: vragen van de gemeente
De gemeenten hebben sinds de nieuwe Jeugdwet de mogelijkheid om zelf zorgaanbieders te contracteren om jeugdzorg in hun gemeente aan te bieden. In het kader van de uitvoering van de Jeugdwet is het van belang om te registreren hoe de kwaliteit van de zorg is geweest. Aan het einde van het zorgtraject vragen de behandelaren u daarom ook altijd om enkele vragen te beantwoorden. Deze hebben betrekking op uw waardering van de geboden zorg en op de vraag of het na de behandeling lukt om zonder zorg verder te kunnen. Deze vragen stellen zij zowel aan de ouders als aan de kinderen zelf.
Behandelingen die niet vallen onder het Zorgprestatiemodel of de Jeugdwet
Alle behandelingen bij ETT die niet vallen onder het Zorgprestatiemodel (volwassenen behandelingen) of de Jeugdwet (jeugdbehandelingen) krijgen enkel de vragenlijst cliënttevredenheid na afloop van de behandeling.