Ga naar de inhoud

Wanneer het toch nog niet goed gaat

Onze klachtenprocedure

Mocht onze inspanning toch niet leiden tot goede zorg of de juiste bejegening, dan hebben we een klachtenregeling. Informatie over onze klachtenregeling vindt u hier:

Informatie klachtenregeling ETT 

Om onze klachten in goede banen te leiden kunt u bij de volgende personen terecht: 

1. Uw eigen behandelaar

Als u niet echt tevreden bent, aarzel dan niet om uw behandelaar(s) zelf eerst hierop aan te spreken. Wacht daar niet te lang mee. Hoe eerder we weten dat er iets mis is, hoe eerder we daarvan kunnen leren en met u tot een oplossing kunnen komen. In principe start elke behandelsessie met een kort moment om terug te kijken. Aarzel niet en geef aan als u als cliënt niet tevreden bent of zaken anders wilt.

2. Onafhankelijke klachtenfunctionaris

Mocht u liever bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris uw onvrede uiten, dan kan dat natuurlijk ook altijd. U kunt voor klachten dan terecht bij onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze klachtenfunctionaris is op geen enkele wijze betrokken (geweest) bij uw intake, diagnose of behandeling, handelt compleet onafhankelijk, heeft een geheimhoudingsplicht en werkt volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) of volgens de Jeugdwet (afhankelijk van wat in uw geval van toepassing is). De gegevens en bereikbaarheid van de klachtenfunctionaris kunt u vinden in het document hierboven via de link Informatie klachtenregeling ETT.

3. Klachtencommissie

Mocht u na een gesprek met de klachtenfunctionaris, een klacht bij de klachtencommissie willen indienen, dan kunt u bij de klachtencommissie terecht. U dient uw klacht altijd eerst in bij de klachtenfunctionaris.

Onze klachtencommissie is onafhankelijk en als volgt samengesteld: 

  1. Een onafhankelijke jurist treedt als voorzitter van de commissie op.
  2. Een vertegenwoordiger namens de cliënten zit in de commissie om het cliëntenperspectief te respecteren.
  3. Een onafhankelijke vertegenwoordiger van onze professionals – die in elk geval niet bij de behandeling van de cliënt is betrokken, belicht het perspectief vanuit het belang en de verantwoordelijkheden van de zorgverleners.
  4. Een bestuurslid van de instelling bewaakt de goede eer van de instelling.
  5. Een ambtelijk secretaris is aangesteld voor de communicatie tussen de klager en de klachtencommissie.

Aansluitbewijs Geschillencommissie

Expertisecentrum Transculturele Therapie is aangesloten bij de Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan ingeschakeld worden wanneer u een klacht heeft en u er niet uitkomt met de aangeklaagde.