Ons kwaliteitsbeleid
Kwaliteit met een dubbele gelaagdheid
Vanaf de oprichting van onze instelling staat ons kwaliteitsmanagement in het hart van onze organisatie. Onze ambitie is om een extra kwaliteit aan onze zorg toe te voegen. Niet alleen willen we dat onze zorg voldoet aan alle reguliere professionele eisen; we willen met onze transculturele en systemische benadering de diagnostiek en de zorg beter inbedden in de leefwereld van onze cliënt. Onze zorg moet beter aansluiting vinden bij het ontsluiten van de eigen kracht van de cliënt en aansluiten bij het eigen netwerk van de cliënt.
Ons kwaliteitsbeleid kent dus een dubbele gelaagdheid: niet alleen richten we ons op het bewaken en ontwikkelen van onze procedures om altijd hoogwaardige en wetenschappelijk gelegitimeerde zorg aan te bieden, we zetten ook in op innovaties die – in aanvulling op de bestaande zorgkwaliteit – ons instaat stellen de brug te slaan naar de leefwerelden van onze cliënten.
Om dat te realiseren maken we tijdens de diagnose en gedurende de behandeling gebruik van systemische en transculturele methodieken. We hebben dat vastgelegd in ons Transitie Behandel Model. Deze aanpak vraagt van onze behandelaars dat ze waarachtige relaties aangaan met cliënten. Dat maakt de behandelaars soms iets kwetsbaarder, het vraagt veel zelfinzicht en betrokkenheid, maar het leidt wel tot een vertrouwensband in de behandelrelatie die de behandeling effectiever maakt. De waardering van onze cliënten voor onze aanpak is in elk geval erg hoog, zo blijkt uit de jaarlijkse gepubliceerde kwaliteitsindex van onze instelling.
Om deze kwaliteit in stand te houden en voortdurend verder te ontwikkelen, is ons gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem opgezet. Hiermee leggen we vast hoe we onze kwaliteit bewaken en ontwikkelen. Met onze kwaliteitsdocumenten verankeren we onze werkwijzen en onze samenwerkingsafspraken
Kwaliteitsdocument 1:
Het kwaliteitsstatuut
Een kwaliteitsstatuut beschrijft de wijze waarop een aanbieder in de ggz de integrale zorg voor de individuele patiënt/cliënt heeft georganiseerd, in het bijzonder de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de betrokken (andere) zorgverleners en hun onderlinge verhoudingen, op een zodanige manier dat de autonomie en regie van de patiënt/cliënt zoveel mogelijk wordt gestimuleerd en de kwaliteit en de doelmatigheid van de zorgverlening inzichtelijk en toetsbaar zijn.
Het kwaliteitsstatuut van het ETT is opgesteld op basis van model kwaliteitsstatuut voor de ggz. In dit model staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen. Het door de zorgaanbieder ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat de zorgaanbieder bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. De zorgaanbieder bevordert daarmee gepaste zorg.
Het kwaliteitsstatuut van het ETT is getoetst en goedgekeurd door trusted third party MediQuest. Via deze link kunt u dit goedgekeurde kwaliteitsstatuut inzien.
Kwaliteitsdocument 2:
Het professioneel statuut
Autonomie in het werk is voor veel professionals van groot belang. Zeker voor sterk gemotiveerde zorgverleners is het van belang dat ze zichzelf kunnen herkennen in hun werk. Ruimte om zelf vorm te geven aan het werk, eigen verantwoordelijkheid te nemen zonder druk vanuit het management om de productiviteit te halen, vormt een belangrijke motivatie voor onze professionals om bij het Expertisecentrum Transculturele Therapie te werken.
Autonomie respecteren en professionals aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid, ook voor de onderlinge afstemming van de werkzaamheden en verantwoordelijkheden, hebben we vastgelegd in een intern document: het professioneel statuut.
Kwaliteitsmanagementsysteem
Ons kwaliteitsmanagementsysteem is opgebouwd rondom onze jaarlijkse planningscyclus. In onze jaarplannen stellen we jaarlijks onze ambities om te verbeteren vast. Per kwartaal houden we bij wat de voortgang is. In deze rapportages bieden we voor onze medewerkers aandacht aan de realisatie van onze plannen, om ervan te leren, maar ook monitoren we of aanvullende acties nodig zijn. Persoonlijke ervaringen, lessen uit intervisies, incidenten of nieuwe ontwikkelingen kunnen ertoe leiden dat we aanvullende verbeteringen gedurende het jaar formuleren.
In het derde kwartaal geven we een samenvatting van de voortgang van het jaar en trekken de lijnen door naar volgende jaren. Dat document vormt vervolgens de basis voor het nieuwe jaarplan.
De rapportage van het vierde kwartaal vormt de basis voor ons jaarverslag en de verantwoording over onze financiën. Het kwaliteitsmanagementsysteem wordt gevoed door alle professionals in onze organisatie. Dat gebeurt vanuit het dagelijks werk van onze professionals, vanuit de overleggen van onze regiebehandelaren, het medisch beraad van onze psychiaters en artsen en tot slot de teamdagen waarin zorgprofessionals en ondersteuners elkaar ontmoeten.
ISO 9001
Het kwaliteitsmanagementsysteem van het Expertisecentrum Transculturele Therapie is door DEKRA gecertificeerd conform ISO 9001.
Met dit certificaat wordt aangetoond dat een onafhankelijke partij onze systemen en processen heeft getoetst.
Keurmerk Basis GGZ
Expertisecentrum Transculturele Therapie draagt ook het Keurmerk Basis GGZ. Dit keurmerk is een kenmerk voor de kwaliteit de zorg. Met het keurmerk laat het ETT zien dat ze zich extra inspant om u de juiste zorg op het juiste moment te bieden.
Aansluitbewijs Geschillencommissie
Ook is het Expertisecentrum Transculturele Therapie aangesloten bij de Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan ingeschakeld worden wanneer u een klacht heeft en u er niet uitkomt met de aangeklaagde.