Organisatiestructuur
Rechtsvorm en onze manier van werken
De rechtsvorm van Expertisecentrum Transculturele Therapie is een coöperatie met uitgesloten aansprakelijkheid (U.A.). We hebben voor deze vorm van samenwerking gekozen omdat hiermee alle professionals, ongeacht hun achtergrond, gelijkwaardig betrokken kunnen zijn bij onze organisatie. De vrijheid om het eigen werk zelfstandig inhoud te geven is maximaal en vooral gebaseerd op de eigen verantwoordelijkheid die past bij het beroep.
De betrokkenheid van alle professionals bij onze instelling is groot en is gebaseerd op de gedeelde passie voor de kwaliteit van de transculturele zorg die we bieden. De continuïteit wordt geborgd in de onderlinge afspraken die we hebben vastgelegd in ons kwaliteitsstatuut en ons professioneel statuut.
De gelijkwaardigheid, de autonomie en het onderling commitment hebben grote positieve invloed op de werksfeer en de onderlinge professionele verhoudingen. De grote eigen professionele verantwoordelijkheden maakt het mogelijk om open en kritisch met elkaar samen te werken. In onze organisatie is het essentieel dat collega’s elkaar aan kunnen spreken op lastige onderwerpen om van zowel fouten als successen te leren.
De organisatiestructuur
Centrale positie voor de behandelaars
De organisatiestructuur staat geheel ten dienste aan de kwaliteit van ons zorgaanbod en onze opleidingen. Alles draait om de kwaliteit van de zorg en de handelingsvrijheid van de therapeuten. De coöperatie is door de behandelaars en opleiders opgezet om de condities te creëren en te bewaken die nodig zijn voor de samenwerking binnen de zorginstelling. Geen hiërarchische verhoudingen, wel ondersteuning.
De behandelaars werken samen in teams. De samenstelling van de teams volgt de complexiteit en de aard van de actuele vraag door de cliënten. Elke cliënt krijgt het team dat nodig is voor het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van het behandelplan. Om de kwaliteit van de samenwerking te borgen, zijn de onderlinge afspraken vastgelegd in het kwaliteitsstatuut en in het professioneel statuut.
Daarnaast vindt regelmatig overleg plaats waarin de kwaliteit van de behandeling besproken kan worden, het beleid mede ontwikkeld kan worden en de kwaliteit van de samenwerking bewaakt wordt. Belangrijke schakels in de samenwerking worden gevormd door de volgende overleggremia:
- Het regiebehandelarenoverleg: op regelmatige basis – ten minste eenmaal in de zes weken – vindt overleg plaats tussen alle regiebehandelaren binnen de instelling. Hierin worden vooral de kwaliteit van de voorzieningen besproken die de regiebehandelaren nodig hebben voor het goed organiseren van de zorgprocessen. Hierin komen zaken aan de orde als de beschikbaarheid en de kwaliteit van de voorzieningen (de werking van de EPD), de beschikbaarheid van de juiste deskundigheden maar ook incidenten en ervaringen komen hier aan de orde.
- Het Medisch beraad: tenminste elk kwartaal komen de medische en klinische professionals bij elkaar om het medisch beleid in de instelling te bespreken en daar waar nodig beleidsaanbevelingen te doen of verbeteringen door te voeren. Dit kan bijvoorbeeld gaan om vraagstukken als het medicatiebeleid of om het evalueren van de het beleid m.b.t. de inzet van medische disciplines afhankelijk van de zwaarte van de zorgvraag.
- Intervisies: alle behandelaren zijn aangesloten bij interne intervisiegroepen van elkaars ervaringen te leren, steun te bieden en kritische vraagstukken in het zorgaanbod aan de orde te stellen of verbeteringen in het beleid voor te stellen.
- Multidisciplinair overleg: Het multidisciplinair overleg is in belangrijke mate georganiseerd rond clusters in het bestaande zorgaanbod. Daar waar meerdere disciplines betrokken zijn bij de behandeling en de zorgzwaarte daarom vraagt, vindt regelmatig overleg plaats t.b.v. de voortgang van de zorg.
- Teamdagen: twee tot drie maal per jaar wordt rondom een actuele kennisvraag van de behandelaren een teamdag georganiseerd. Deze teamdagen zijn van belang voor een gezamenlijke ontmoeting, het bijpraten van de behandelaars en beleid op actuele ontwikkelingen, maar bieden ook altijd ruimte om met elkaar de diepte in te gaan op een inhoudelijk onderwerp. Dat varieert van de meerwaarde van en ervaringen met vaktherapie, kennis en ervaringen met suïcidepreventie of onderwerpen rondom identiteit.
Ondersteuning
Alles wat de professionals nodig hebben om hoogwaardige en complexe transculturele zorg aan te bieden, wordt centraal georganiseerd door de coöperatie. Het hart van deze voorzieningen wordt gevormd door het gezamenlijke kwaliteitsmanagement. Hiermee wordt geborgd dat aan alle professionele en maatschappelijke eisen kan worden voldaan. Maar ook het aanbod van praktische voorzieningen, zoals de administratie en het beschikbaarstellen van de benodigde ICT voorzieningen valt hieronder.
Zorgcoördinatie
De zorgcoördinatie bij ETT faciliteert een zo soepel mogelijk aanmeldproces voor cliënten die in zorg komen. De cliënt wordt hierin vanaf het moment van aanmelden actief begeleid en ondersteund tot aan het moment van het intakegesprek met de behandelaar. Ook bewaakt de zorgcoördinatie de voortgang van de zorgprocessen en vormt zo een belangrijke schakel tussen het beleid, het kwaliteitsmanagement en de regiebehandelaars. Zo zijn belangrijke taken waarin de zorgcoördinator voorziet het bewaken van: de wachttijden (a.d.h.v. treeknormen), de gemiddelde duur van de zorgtrajecten en de beschikbare budgetten die door de zorgverzekeraars zijn vastgesteld in relatie tot de aanmelding van nieuwe cliënten.
Onze zorgcoördinator is bereikbaar voor vragen rondom aanmelden, zorgverzekeringen en beschikbare zorg via het algemeen nummer 06 -13 95 66 08 of per mail via secretariaat@transcultureletherapie.nl.
Projecten en communicatie
Het expertisecentrum blijft doorgroeien en daarom is er ook een groeiende behoefte naar management en ondersteuning van zowel de interne en externe communicatie als nieuwe projecten. Naast reguliere GGZ-zorg houdt ETT zich bezig met andere facetten van het zichtbaar maken van transculturele zorg:
- De Academie Expertisecentrum Transculturele Therapie; een onderwijsinstituut voor het bevorderen van kennis binnen behandelingen en methoden rondom het transcultureel gedachtegoed.
- Het project Tussen Culturen; een initiatief om ervaringskennis te gebruiken in de ondersteuning van cliënten naast het reguliere behandeltraject.
- Mediaverzoeken; wij krijgen regelmatig verzoeken om deel te nemen aan verschillende mediaprojecten vanwege haar expertise op het gebied van transculturele zorg, met name in het kader van de overbrugging tussen Westerse en niet-Westerse culturen.
Voor vragen over de Academie kunt u contact opnemen via academie@transcultureletherapie.nl. U kunt zich voor een cursus aanmelden via onze website. Voor meer informatie over Tussen Culturen en mediaverzoeken kunt u contact opnemen met de afdeling voor projecten en communicatie via info@transcultureletherapie.nl.
Kwaliteitsmanagement
Expertisecentrum Transculturele Therapie hecht veel belang aan het handhaven van een goed kwaliteitsmanagementsysteem om zo de meest kwalitatieve zorg te kunnen bieden aan haar cliënten.
Faciliteiten
Oscar en ONS
Voor het veilig verwerken van cliëntendossiers gebruiken wij twee systemen. In Oscar worden de dossiers opgeslagen van cliënten die zorg krijgen via de Zorgverzekeringswet en cliënten die zorg krijgen via een relatietherapietraject. Voor jeugdbehandelingen gebruiken wij het systeem ONS.
Bestuur
Het bestuur bestaat uit drie leden. Voorzitter van het bestuur is Fariba Rhmaty.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht houdt toezicht houdt op het bestuur van Expertisecentrum Transculturele Therapie. Alle leden hebben een wetenschappelijke achtergrond en hebben veel bereikt op transcultureel gebied. Hierdoor zijn in staat de ontwikkelingen van ons Expertisecentrum met een kritische blik te volgen, mee te denken met een wetenschappelijke blik en toezicht te houden op de organisatorische en financiële kanten van de organisatie.
Leden
De leden van Expertisecentrum Transculturele Therapie hebben veel zeggenschap. Zij zijn vertegenwoordigd in de algemene ledenvergadering (ALV), het hoogste orgaan van de organisatie.
Alle leden zijn behandelaars, waardoor de inhoud en het belang van de cliënten voorop komt te staan in het ontwikkelen van beleid.