Zorgverzekeringen 2024
Ga direct naar het overzicht zorgverzekeringen
Een groot deel van de zorg die wij bieden, valt onder de zorgverzekeringswet en wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Voorwaarden voor vergoeding zijn onder meer dat er sprake is van een vastgestelde diagnose (stoornis) volgens de DSM-V en dat u bent verwezen door een huisarts (of andere verwijzer).
Welke behandelingen worden niet vergoed?
Van sommige klachten worden de behandelingen niet vergoed op basis van de afspraken tussen de verzekeraars en het Rijk. Dit zijn bijvoorbeeld relatieproblemen, aanpassingsstoornissen, werkproblemen en slaapstoornissen. Dit betekent dat u de behandeling van deze klachten zelf moet betalen. Eventueel kunt u hiervoor een deel vergoed krijgen vanuit een aanvullende verzekering.
Tarieven
Voor behandelingen zijn landelijke maximale tarieven vastgesteld door de NZa. De zorgverzekeraars bepalen in hun inkoopbeleid uiteindelijk altijd zelf in welke mate zij de kosten vergoeden. Het Expertisecentrum Transculturele Therapie heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract. De hoogte van de vergoeding ligt in die contracten vast. De zorgverzekeraars waarmee het Expertisecentrum Transculturele Therapie geen contract heeft, vergoeden een tarief dat afhankelijk is van de polis. Deze vergoeding kan variëren van 53% van het NZa Tarief tot 100%. De hoogte van de rekening die u of uw zorgverzekeraar ontvangt, is afhankelijk van hoe lang de behandeling heeft geduurd en om welke behandeling het gaat.
Vergoedt mijn zorgverzekering alle kosten?
De mate waarin uw zorg vergoed wordt, hangt van onderstaande factoren af:
- Of het ETT een contract heeft met uw zorgverzekeraar;
- Het soort polis dat u heeft (natura, restitutie, combinatievorm);
- Of u een basis of aanvullende verzekering heeft.
Gecontracteerde zorg
De zorgverzekeraars hebben een wettelijke taak om voldoende goede zorg beschikbaar te stellen. Ze kopen daarom de capaciteit in, die net genoeg is voor hun eigen cliënten. Daarmee bewaken ze de kosten voor de zorg en de kwaliteit van de zorg. Om de capaciteit te beperken, stellen ze voor de zorgaanbieders een omzetplafond vast. Als de zorgaanbieder meer cliënten aanneemt dan het zorgplafond mogelijk maakt, krijgt de zorgaanbieder ze die capaciteit niet meer vergoed.
Bij niet gecontracteerde zorg kunnen de zorgverzekeraars de kosten niet beheersen. Ze vergoeden daarom per behandeling minder en beperken zo de kosten.
Ons kwaliteitsbeleid is erop gericht om voor alle zorgverzekeraars een aantrekkelijke partij te zijn om zorg bij in te kopen. Er zijn echter veel meer cliënten die zich bij ons willen aanmelden. Om te voorkomen dat we teveel cliënten aannemen van de zorgverzekeraars waar we een contract mee hebben, houden we heel nauwkeurig bij hoeveel cliënten we kunnen behandelen en hoeveel cliënten er al in behandeling zijn. Dat geeft u inzicht in de kans dat u niet meer bij ons in behandeling kunt komen. Van de partijen waar we een contract mee hebben, vindt u hieronder de informatie. Het gaat om de volgende bedrijven (concerns), die soms meerdere merken verzekeringen hebben.
- a.s.r.
- CAK (GGZ-zorg aan onverzekerbare vreemdelingen)
- DSW (incl. DSW RMA Healthcare)
- Menzis*
- VGZ*
- Zilveren Kruis/ Achmea*
*Voorlopig geen aanmeldingen mogelijk door bereiken zorgplafond (update 08-02-2024)
Niet gecontracteerde zorg
Met de andere verzekeraars hebben wij geen contract. Dat kan om verschillende redenen het geval zijn, zoals:
- De zorgverzekeraar stelt een te hoge drempel vast: verzekeraars gaan alleen een contract aan met instellingen die al een groot bedrag aan omzet bij hun afnemen;
- De zorgverzekeraar stelt aanvullende eisen waar wij niet mee akkoord gaan: de verzekeraar eist bijvoorbeeld van ons dat we eerst (op eigen kosten) een diagnose stellen en deze privacygevoelige informatie met hun delen.
Eigen bijdrage
Aan cliënten van deze ongecontracteerde verzekeraars leveren wij zogenaamde ‘ongecontracteerde zorg’. De vergoedingen die de zorgverzekeraars voor deze zorg aan ETT betalen zijn een stuk lager dan de vergoedingen voor gecontracteerde zorg. Cliënten worden door de verzekering geacht het verschil zelf te betalen. Dat bedrag noemen we de ‘eigen bijdrage’.
Verschil eigen bijdrage en eigen risico
U betaalt een eigen risico als u 18 jaar of ouder bent en gebruik maakt van zorg uit het basispakket. Behalve als het over zorg gaat waarvoor geen eigen risico geldt, zoals bijvoorbeeld de huisarts. De overheid heeft het verplicht eigen risico vastgesteld op € 385. U betaalt dus zelf de eerste € 385 aan zorgkosten die onder het eigen risico vallen. Psychologische zorg wordt vergoed vanuit het basispakket en daarom houdt uw verzekering voor de hulp van het ETT eerst het eigen risico in.
De eigen bijdrage is dus iets anders. Als we spreken over de eigen bijdrage, dan bedoelen we dat u als cliënt een deel van de kosten moet betalen omdat wij als ETT niet meer het hele verschil kunnen betalen tussen het bedrag dat u krijgt vergoed van uw zorgverzekeraar en de kosten van uw zorg. Dat geldt uiteraard alleen bij niet gecontracteerde zorg.
Waarom is deze eigen bijdrage voor u van belang?
Als de zorgverzekering waar we geen contract mee hebben niet voldoende betaalt (bijvoorbeeld 53% van het NZa tarief), dan vragen we u soms een klein bedrag aan eigen bijdrage te betalen. Het ETT heeft de eigen bijdrage tot en met 2022 altijd helemaal zelf voor de cliënt betaald, omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen de juiste zorg krijgt, ongeacht welke verzekering de cliënt heeft en of de cliënt wel of geen aanvullende polis of restitutiepolis heeft.
De steeds stijgende kosten, in combinatie met de bezuinigingen op de GGZ-zorg, maakt dat steeds moeilijker voor ons. Het ETT kan daardoor de eigen bijdrage van de cliënten niet meer altijd in zijn geheel overnemen. Voor een aantal polissen geldt daarom dat het ETT (een deel van) deze eigen bijdrage niet meer helemaal vergoedt.
Om de zorg voor iedereen toegankelijk te houden, vragen we u maar een klein deel van het verschil te overbruggen. Het bedrag dat we in rekening brengen voor onze zorg beperken we dan meestal tot ongeveer 65% van het door het Rijk (NZa) vastgestelde maximumbedrag. Hoewel we op deze manier de kosten voor de cliënt laag houden, is het vaak goedkoper voor de cliënt om bij de overgang naar het nieuwe jaar een andere polis of verzekeraar te overwegen.
Maximale transparantie om uw eigen keuzes te kunnen maken
We werken er hard aan om met zo veel mogelijk verzekeraars afspraken te maken over de vergoeding van onze zorg. Natuurlijk werken we het liefst met cliënten die verzekerd zijn bij de verzekeraars waar we een contract mee hebben. Dat is voor de cliënt het makkelijkst, omdat de verwerking van de facturen dan helemaal automatisch gebeurd.
Om inzicht te krijgen wat dit allemaal betekent, hebben we voor u alles op een rijtje gezet. Hieronder vindt u eerst informatie met welke zorgverzekeraars we een contract hebben en welke aanvullende eisen de zorgverzekeraars stellen. Daarna vindt u de informatie van de zorgverzekeraars waar we geen contract mee hebben. Voor die verzekeraars is het van belang dat u goed kijkt welke polis u heeft.
Voor enkele polissen van deze verzekeraars waar we geen afspraken mee hebben, geven we aan of de vergoeding van de zorgverzekeraars toereikend voor ons is om uit de kosten te komen. Als dat niet het geval is, bieden we u de mogelijkheid toch bij ons in behandeling te komen, maar dan vragen we u een deel van de kosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed, voor uw eigen rekening te nemen. Het is dan overigens vaak wel goedkoper om een andere polis te nemen.
Kiest u voor een polis die niet alles vergoedt, dan hebben we voor u wel een gunstige betalingsregeling en als u dit bedrag echt niet kunt betalen, is een persoonlijke regeling altijd mogelijk. We blijven een sociale instelling en de toegankelijkheid van de zorg is voor ons heel belangrijk.
Afspraken met de zorgverzekeraars in 2024
In Nederland zijn tien verschillende concerns van verzekeraars, die hebben elk hun eigen merken. In het onderstaande overzicht zijn (bijna) alle zorgverzekeraars in Nederland opgenomen. U kunt hier zien wie bij welke concern hoort. Meer informatie hierover kunt u bijvoorbeeld vinden bij de Consumentenbond. De contracten die we hebben afgesloten, gelden altijd voor de concerns.
U kunt hieronder per verzekeraar zien of wij een contract hebben afgesloten of niet.
- Als er een contract is, kunt u zien wat de afspraken en de consequenties zijn voor bijvoorbeeld de wachttijden of het aantal cliënten dat we kunnen behandelen.
- Als er geen contract is, kunt u zien welke polissen de verzekeraar aanbiedt en hoe wij met die polissen omgaan. Per polis ziet u daar of de vergoeding toereikend is en – als de vergoeding van uw verzekering te laag is – of u zelf moet bijdragen aan de niet vergoede kosten.
Ga hier naar het overzicht zorgverzekeringen